La quarta setmana del casal la vàrem dedicar al coneixement d’un gènere artístic nou per als i les alumnes: la instal·lació. Aquesta és una altra manifestació del llenguatge plàstic on l’artista situa i col·loca en un espai diversos materials (poden ser mitjans físics, visuals i sonors). En ocasions, es realitza amb durada i  lloc determinats, per tant pot ser una obra efímera.

La instal·lació, a més de tenir una funció estètica i de motivar la percepció sensorial, vol transmetre un missatge -de reivindicació, de crítica, etc- i convidar a la reflexió i de vegades a la interacció amb l’espectador. Vaig posar esment en aquest component conceptual als i les alumnes perquè fessin un treball més elaborat quant a comunicació plàstica.

casal_estiu_arts_plastiques_instalacio_escola

Per tant, les premises de les quals partien aquest cop eren: tenir en compte l’espai i la ubicació de l’obra i la comunicació d’una idea. Qui havia vingut al casal d’escultura, tenia l’opció de fer la seva instal·lació utilitzant l’escultura que hi havia realitzat i d’afegir-hi altres elements. També podien treballar de forma individual o en col·laboració amb companys amb més d’una obra.

casal_arts_plastiques_instalacio_artistica

De seguida es van definir els grups de feina, es van proveir de material -principalment envasos de rebuig- i es van posar mans a l’obra. Abans de començar varen escriure en un full quin tema volien representar i què volien transmetre.

casal_arts_plastiques_estiu

Alternant amb el seu procés de creació, vaig fer-los sessions de projeccions fotogràfiques per acostar-los més al coneixement de les instal·lacions d’art.

Tomas Saraceno

On space time foam

Vàrem veure obres que cobrien grans superfícies al terra a l’aire lliure; altres que penjaven del sostre i omplien l’espai tridimensional en una gran nau. Unes eren fetes amb elements quotidians sense modificar; d’altres utilitzaven la tecnologia. Algunes eren de dimensions enormes, altres petites. N’hi havia de ben divertides i d’altres que els deixaven bocabadats. També n’ni havia que convidava a l’espectador a moure’s a través d’ella, com la de Tomas Saraceno formada per tres membranes transparents de plàstic penjades a 25 metres del terra.

Rivane Neuenschwander

Plou Pluja (2002)

Una altra que els va cridar molt l’atenció va ser la de Rivane Neuenschwander, formada per un munt de cubells plens d’aigua que penjaven del sostre. Aquets cubells tenien un forat a la base des d’on gotejava l’aigua que anava a parar a un altre cubell col·locat al terra. Alguns i algunes alumnes estaven encuriosits en saber com s’ho feien per omplir de nou els cubells un cop estiguessin buits i varen explicar-nos les seves hipòtesis. (Cliqueu les fotos per veure-les ampliades).

Vàrem veure moltes i diverses instal·lacions i com es pot ser d’original.

casal_arts_plastiques_roig_tesalia

L’últim dia les instal·lacions es varen exposar per comentar-les en grup. Per a la ubicació podien escollir entre el pati i la sala de proyeccions. Conèixer d’altres possibilitats de disposar les obres d’art, diferent a les habituals de quadres i escultures, va fer que alguns i algunes en decidissin provar.

casal_estiu_plastica_roig_tesalia (3)

Així, el Sergi tenia clar que la seva instal·lació havia d’anar penjada i vàrem buscar al pati la manera de fer-ho. Ens va presentar una obra que, per la seva forma i contingut, es podia subscriure dins del moviment art conceptual. Consistia en unes lletres penjades d’unes tires que formaven dues paraules. Un cop muntada va esdevenir art cinètic, ja que l’aire la feia moure. La qual cosa va determinar el seu títol: Instal·lació cinètica.

També, el grup format per la Sara D i la Noa varen suspendre d’un fil un element de la seva instal·lació (el mussol). Aquesta obra anomenada Animals ferits representa un animal de cada medi (aèri, terrestre i marítim). Les autores varen explicar que havien representat el dofí en una piscina com a símbol de les delimitacions d’espai en què es troba aquest animal per l’acció invasora de l’ésser humà. (Cliqueu les imatges per veure-les ampliades).

estiu_casal_plastica_ roig_tesalia_casal_arts_plastica_ roig_tesaliacasal_arts_plastiques_escola

L’Ariadna i la Xènia ens varen presentar la seva Tortuga futbolera, composta per una tortuga (feta de làmines de cartró per l’Ariadna al casal d’escultura) i una pilota. Les dimensions de la tortuga permetia ficar-se a dins i donar-li vida, fent que jugués amb la pilota. Els vaig demanar que ens fessin una demostració i sense saber-ho elles, varen protagonitzar una performance. La performance és una mostra escènica on l’artista forma part de l’obra. Aquesta té un component important d’improvització a part de l’estètic.

casal_plastica_instalacio_artistica_roig_tesalia

Va haver-hi obres amb contingut de crítica social i ecològica. Per exemple, la Laura P, la Laura G i l’Elsa varen fer: The finish day of the bullying, una crítica contra l’assetgjament escolar i Prou deixalles, un missatge de rebuig a qui embruta la natura. La Clara i l’Ariadna varen presentar Natura vs. contaminació, una visió d’esperança contra la degradació del planeta. I la Sara i la Noa amb la seva Animals ferits, ens volien cridar l’atenció sobre els animals que són en perill d’extinció. (Cliqueu a sobre de les fotos per veure-les ampliades)

casal_escola_roig_tesaliaplastica_escola_roig_tesalia_estiuestiu_casal_plastica_escola_roig_tesalia_instalacio

Va haver-hi obres amb influència de la tecnologia. En Gerard i la Xènia ens varen mostrar La televisió teletransportadora i en Bernat la seva Espases làserEl grup format per en Lluc, l’Arnau i en Pol varen gaudir d’allò més elaborant la seva Technology; deixant constància d’un món on televisió, videoconsola i ordinador acaparen l’oci, . En la foto veiem el moment en què ens la varen presentar -escenificant amb una altra performance- i en què varen comptar amb la col·laboració d’en Daniel.

casal_estiu_arts_plastiques

Altres fèien referència als esports. En Ramón, en Daniel i la Xènia varen presentar Camp de hoquei sota l’aigua, on eren peixos i no persones qui jugaven a hoquei. La Xènia i en Daniel, Camp de futbol, una instal·lació interactiva on també els autors en prenien part.

arts_plastiques_casal_estiu

Per últim, la Martina, que va comptar amb l’ajuda de l’Alícia, la Clara i en Víctor, va fer un homenatge al seu animal preferit amb Rabit. L’Aleix i la Sara R varen elaborar uns acabats molt acurats a la seva Peix. I la Gadea i la Natàlia ens varen mostrar un enginy del transport, la seva Barca voladora. (Feu clic a sobre de cada imatge per veure-la ampliada)

casal_plastica_ roig_tesalia_instalacio arts_plastiques_casal_estiu_roig_tesalia plastica_escola_roig_tesalia_casal_estiu

Tot i que els i les alumnes varen entendre la part formal i estètica d’una instal·lació artística, a alguns i algunes els va costar d’atrevir-se a intervenir a l’espai amb més elements plàstics. Qui es va limitar a treballar un sol element escultòric va parar més atenció a la factura de l’objecte que a l’acumulació d’elements diversos. El motiu que entenc seria tant la novetat del projecte com les limitacions de temps. En canvi, si prenem aquestes escultures com a una representació a petita escala i ens les imaginem en grans dimensions, podem adonar-nos que aquestes obres compleixen l’objectiu d’experiència visual d’una instal·lació.

D’altra banda, la part conceptual de les obres ha estat assolida amb èxit per la majoria, doncs els missatges són d’una profunditat important tenint en compte l’edat. I aquesta expressió dels pensaments dels nens i nenes mitjançant l’activitat plàstica, és la que valoro més juntament a l’interès i la dedicació a la feina que varen demostrar durant aquesta setmana de casal.