La tercera setmana del casal d’Arts Plàstiques va ser molt ambiciosa quant a continguts i com sempre amb els objectius d’aprendre art i treballar l’expressió del llenguatge plàstic.

Quant a l’art, les protagonistes aquest cop eren la pintura i la música i es tractava d’aprendre les seves característiques comunes en 4 moviments artístics: el barroc, el classicisme (i neoclassicisme pictòric), el romanticisme i l’impressionisme.

Quant al llenguatge plàstic, amb la finalitat de treballar l’expressió de les emocions -el fil conductor del casal d’arts plàstiques d’enguany- vaig animar als i les alumnes que utilitzessin el gènere abstracte i la pintura gestual. No es tractava d’imitar l’estil formal del moviment pictòric, sinó de reflectir un estat emocional tal com varen aprendre de Kandinsky al casal i al curs passats (veure la publicació 3r i 4t coneix Kandinsky). I en això el nostre aliat va ser la música.

pintura_casal_arts_plastiques_roig_tesalia

Cada dia el dedicàvem a un dels corrents artístics. Primer els explicava els trets estilístics, la intenció estètica i la ideologia de cadascun i els donava les claus per identificar-los en la música i en la pintura. Tot seguit escoltàvem amb atenció una peça musical i a continuació els projectava imatges de quadres de pintors rellevants de l’època, alhora que sentiem més música.

casal_arte_pintura_roig tesalia

Després els i les alumnes pintaven. Mentre ho feien els acompanyava la música de compositors emblemàtics de l’època. Així, el dia del barroc vàrem sentir Bach i Vivaldi; el del classicisme, Mozart; el del romanticisme, Dvorak, Tchaikovsky, Rossini, Verdi, Wagner, Liszt, Rossini, J. Strauss… i el de l’impressionisme, Debussy, Ravel, Respighi, Satie i Albéniz.

pintura_casal_plastica_roig_tesalia

Al final de cada activitat, comentàvem en grup les pintures i els i les alumnes exposaven què havien volgut representar. Com que tenien llibertat creativa absoluta varen desenvolupar diferents gèneres (figuració, paisatge, abstracció…) i varen experimentar molt amb el traç, els colors i la composició. Sobre tot es varen interessar per transmetre la intenció estètica de cada corrent pictòric: el contrast i la complexitat del barroc, l’equilibri i la serenitat del classicisme, el desbordament dels sentiments i de la natura del romanticisme  -Turner, Friedrich i el mar es fan evidents en les seves pinturesi la pinzellada solta i els colors purs de l’impressionisme.

arts_plastiques_pintura_roig_tesalia_casal_estiu

L’útim dia, després de 4 dies d’intensa feina, vaig proposar-los dos jocs. El primer era un joc d’endevinalles que servia per valorar el que havien après. Els vaig projectar un munt d’imatges de pintures de temàtica diversa (retrat, paisatge, marina, bodegó, escenes d’interior, animals…) que no seguien un ordre cronològic i havien de reconèixer a quin moviment artístic corresponien. No van tenir cap dificultat i al final totes les respostes sonàven al uníson.

Per a l’altre activitat, els vaig proposar interpretar amb colors els ritmes alegres de dances de compositors dels s.XIX (polca, vals, dansa hongaresa, polonesa, galop i marxa). Començaven una pintura i cada vegada que canviava la peça musical canviaven a la pintura del company del costat i la continuaven. Aquesta activitat, a part de divertir-los molt, els va ajudar a ser espontànis i a abandonar la figuració.

arts_plastiques_pintura

La incorporació de la música en aquest taller els va ajudar a la concentració i a la predisposició emocional al treball. Vaig detectar molt d’interès en la seva feina i sobre tot, en tenir bons resultats. Les obres seran exposades a l’escola a l’inici del nou curs.

Cliqueu sobre la imatge per veure algunes pinturespintures_roig_tesalia_casal_estiu